Saat ini, memang demokrasi telah mendapat pasaran
yang paling tinggi sebagai jalan keluar atas segala permasalahan yang
dihadapi oleh manusia.
Demokrasi, yang secara teorinya dimaksudkan sebagai
suatu sistem yang dibentuk, dijalankan, dan ditujukan bagi kepentingan
rakyat ini dalam tataran praktiknya akan sentiasa mengalami berbagai
penyesuaian dan perubahan, sehingga seringkali penerapannya bersifat trial and error, atau sebagai mana yang dikatakan para pengusungnya, demokrasi itu bersifat projek.Hanya saja, perkembangan demokrasi di negara-negara muslim cenderung kelihatan kaku ataupun perlahan, sehingga dianggap oleh banyak pihak sebagai faktor utama yang telah menghalang kemajuan kaum muslim.
Dan tentu saja, pemahaman Islam ortodoks
berpengaruh dalam membentuk eksklusivisme hingga menyebabkan kebanyakan
kaum muslim bersikap tertutup dari hal-hal yang berbau modernisme, di
samping mereka juga terbuai oleh romantisme masa lalu. Oleh kerana itu,
kaum muslim wajib menimbus semula kemunduran mereka menerusi binaan
semula kefahaman Islam mereka.
Mungkin gagasan rekonstruksi inilah yang menjadi
pesan yang gigih disampaikan oleh mereka yang mahu menerapkan demokrasi
ke dalam dunia Islam. Lalu ungkapan seperti “nilai demokrasi juga
terkandung oleh Islam”, “demokrasi merupakan bahagian dari Islam”,
ataupun “demokrasi adalah Islam itu sendiri” kerap dikumandang
kebelakangan ini.
Meskipun demikian, banyak pula para apologis muslim yang menolak adanya
penerapan demokrasi ke dalam Islam, sebab menurut mereka, demokrasi dan
Islam itu adalah dua hal yang berbeda dan tidak mungkin dapat
disetarakan. Ini kerana, bagi mereka, demokrasi adalah pemikiran kufur
yang tentunya haram untuk diamalkan oleh kaum muslim.
Hubungan yang sebenarnya antara Islam dan demokrasi
Akan tetapi idea demokrasi itu muncul dan
berkembang di Eropah sebagai jalan tengah dia atas pertikaian antara
kaum gerejawan yang mahu pemerintahan diserahkan kepada raja yang
dikatakannya sebagai wakil tuhan di dunia. Sbealiknya, kaum pemikir pula
mahukan agar gereja jangan mencampuri kehidupan kerana sejarah abad
kegelapan telah membuktikan betapa peranan gereja dalam kehidupan
hanyalah melahirkan kediktatoran dan kesengsaraan bagi rakyat.
Pada saat itu demokrasi muncul untuk menyelesaikan
pertikaian yang ada sehingga berlakunya kesepakatan antara kaum
gerejawan, atau istilah yang lain, agamawan, dengan para pemikir.
Keadaan akhirnya menentukan bahawa gereja/agama hanyalah semata-mata
mengatur dalam tataran peribadi individu, sedangkan politik kenegaraan
telah diserahkan sepenuhnya kepada rakyat.
Jadi, idea inilah yang kemudian dikenal sebagai
sekularisme (pemisahan agama dalam kehidupan) yang juga menjadi dasar
bagi lahirnya idea kapitalis itu sendiri. Sehingga boleh dikatakan bahwa
demokrasi itu lahir dari idea sekularisme yang notabene kepada ideologi yang telah lahir dari peradaban barat.
Walau bagaimanapun, seiring berjalannya waktu,
konsep demokrasi turut mengalami perkembangannya. Dan demokrasi ini
kemudiannya telah diserukan oleh banyak kelompok, di mana masing-masing
dari mereka telah merumuskan makna demokrasi dan dikaitkan dengan akidah
yang diyakininya, serta kemudiannya turut disesuaikan dengan
tujuan-tujuannya.
Kesannya, pengertian demokrasi menjadi beragam,
sehingga menimbulkan jargon seperti demokrasi Islam, demokrasi sosial,
dll. Hal inilah yang mendorong Robert Dahl dalam On Democracy mengungkapkan bahawa, ”demokrasi itu sebenarnya sering simpang siur.”
Selain daripada itu, keadaan ini juga mencerminkan
kebenaran tanggapan bahawa demokrasi itu sendiri memangnya merupakan
suatu masalah yang membingungkan. Ini berarti, masalah teori demokrasi
saja sudah berdepan dengan kerencaman yang tiada penyelesaiannya.
Jadi
adalah wajar jika dalam tataran praktiknya demokrasi itu akan terus
mengalami perubahan serta penyesuaian dengan suasana dan tempat sewaktu
diterapkannya demokrasi tersebut.
Sehubungan dengan itu, timbul pertanyaan, bagaimana
mungkin jika demokrasi yang bersifat membingungkan dalam tataran
teorinya itu serta masih bersifat trial and error dalam tataran
praktiknya mampu menjadi penyelesaian di atas permasalahan manusia yang
kita tahu memang kompleks sifatnya? Bukankah itu sama halnya dengan
ungkapan “menyelesaikan masalah dengan masalah?”
Sungguhpun begitu, Alija Izetbegovic, pengarang buku Islamska Deklaracija,
juga sekaligus failasuf dari Bosnia & Herzegovina berpendapat
bahawa “keunikan Islam adalah kerana ia mempunyai perspektif holistik di
mana norma-norma agama adalah sebuah praktik politik yang korektif,
sehingga agama itu sendiri menjadi wahana untuk memperbaiki kehidupan
khalayak, dan bukannya mengkhianatinya”.
Rumusan Izetbegovic ini bermakna bahawa Islam itu
mampu untuk muncul sebagai suatu aturan kompleks bagi mengatur seluruh
aspek termasuk membangunkan sistem pemerintahan, dan hukum yang
dijalankan adalah berdasarkan kepada sumber Islam itu sendiri, yakni
al-Qur’an dan hadith.
Apa yang dirumuskan oleh Izetbegovic ini sebenarnya
sejalan dengan apa yang telah disampaikan oleh Lora Fraqlay bahawa
“Islam adalah agama dan negara dalam erti yang sebenar-benarnya.” Ini
berrtinya dalam menetapkan hukum, semuanya mestilah berdasarkan kepada
sumber-sumber hukum Islam sahaja tanpa adanya penerapan hukum-hukum dari
luar Islam.
Dalam bukunya yang berjudul Seize The Moment,
Richard Nixon yang juga mantan presiden Amerika Syarikat telah
menjelaskan tentang bagaimana hubungan antara peradaban Islam dan
peradaban barat.
Nixon mengatakan bahawa “komunisme memang telah
terbukti gagal, dan sebahagian pengamat telah memperingatkan bahawa
Islam pula akan menjadi kekuatan geopolitik yang ekstrim.
Ini kerana, umat Islam yang didukung oleh
pertumbuhan pesat para penduduknya serta memiliki kekayaan sumber alam
mampu untuk menjadi ancaman besar, sehingga memaksa bangsa-bangsa barat
bersatu dengan Moscow untuk menangani bahaya dari dunia Islam ini”.
Sebenarnya, pendapat Nixon ini menegaskan bahawa apa yang dimahukan oleh Islam dan Barat itu berbeza, malah bercanggah.
Justeru itu, dari beberapa pandangan di atas, dapat
kita simpulkan bahawa Demokrasi itu hakikatnya berasal dari pemikiran
barat yang sekular dan tidak mungkin dapat disatukan dengan Islam,
meskipun terdapat beberapa kesamaan antara Islam dan demokrasi.
Mithalnya yang boleh kita nyatakan ialah: syura yang disamakan dengan musyawarah, surah al-Kafiruun
yang disejajarkan dengan kebebasan beragama, dijaminnya kebebasan
seseorang untuk menyampaikan pendapatnya yang dianggap sama dengan
kebebasan berpendapat, sejarah Islam bahawa khalifah telah dipilih
melalui pemungutan suara yang kemudian disamakan dengan pilihanraya,
dll.
KESIMPULAN
Namun begitu, semua yang disebutkan di atas
hanyalah sebuah kesamaan yang disusun untuk memperlihatkan Islam dan
demokrasi itu seolah-olah tak jauh berbeda, tidak pernah ada
kesamaan yang ideal antara Islam dan demokrasi baik secara teorinya,
isinya, maupun tataran praktiknya. Dan untuk seorang muslim, adalah
haram baginya mengambil hukum-hukum yang berasal dari luar Islam.
“Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan
tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya
telah menetapkan menetapkan suatu ketetapan, aka nada bagi mereka
pilihan (yang lain) tentang urusan mereka, dan barang siapa mendurhakai
Allah dan rasul-Nya Maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang
nyata”—(Al-Ahzab :36).
1 comments:
Ketika Rasulullah Saw. menantang berbagai keyakinan bathil dan pemikiran rusak kaum musyrikin Mekkah dengan Islam, Beliau dan para Sahabat ra. menghadapi kesukaran dari tangan-tangan kuffar. Tapi Beliau menjalani berbagai kesulitan itu dengan keteguhan dan meneruskan pekerjaannya.
Post a Comment